Adaptacja
Poziom adaptacji jest zależny od dziecka. Istnieje tak wiele rodzajów osobowości dziecka, że poziom adaptacji każdego z nich będzie inny. Młodsze dzieci wydają się przystosowywać szybciej, choć pomyślność procesu adaptacji zależy również od dobrej woli rodzica. Zachęcamy rodziców, aby spędzili z dzieckiem trzy dni, które pomogą dziecku zaadaptować się do nowej sytuacji – towarzysząc dziecku lub opuszczając salę, aby dziecko mogło skupić się na realizacji swoich pierwszych czynności w nowym środowisku. Po przejściu przez pierwszy etap maluch zwykle wykazuje gotowość do pobytu w przedszkolu bez obecności rodzica.
Z naszego doświadczenia wynika, że im krócej trwa pożegnanie z dzieckiem, tym lepiej. Czasem pojawia się lęk separacyjny (sytuacja, gdy na widok opuszczającego przedszkole rodzica dziecko wpada w panikę). Jest to naturalna reakcja i różni się w zależności od dziecka. Zawsze pomagamy dziecku i rodzicowi w przezwyciężeniu problemu rozdzielenia i robimy wszystko co w naszej mocy, aby ten stresujący moment trwał jak najkrócej i był jak najmniej intensywny, zapewniając dziecku odpowiednie wsparcie przez cały dzień. Każde dziecko przechodzące przez proces adaptacji jest otaczane szczególną opieką do chwili, gdy przezwycięży początkowy stres i zacznie wykazywać gotowość do uczestnictwa w zajęciach grupowych.
Zajęcia indywidualne Montessori
Zajęcia dla maluchów polegają przede wszystkim na odkrywaniu rozmaitych rzeczy umieszczonych na półkach, bez konsolidowania uwagi na jednej konkretnej czynności. Ze względu na to, iż zdolność do koncentracji u małych dzieci trwa stosunkowo krótko, skupiają się one na czynnościach, które mogą zrobić po raz pierwszy, polegających na sprawdzaniu właściwości określonych przedmiotów i obserwacji rówieśników. Sala dla młodszych dzieci została zaprojektowana w taki sposób, aby stymulowała ich ciekawość poprzez dostarczenie im bodźców z życia praktycznego oraz materiałów sensorycznych. Dzieci mogą wybierać spośród ponad 40 czynności, m.in. malować na sztaludze, słuchać muzyki, budować z klocków czy bawić się postaciami zwierząt. Wszystko opiera się na odkrywaniu poprzez zabawę i pozyskaniu umiejętności korzystania z materiałów Montessori.
„Pomóż mi zrobić to samemu”
Ponieważ istnieje tak wiele czynności, które maluch może wykonać sam, zachęcamy dzieci, aby same myły ręce i zęby, ubierały i zdejmowały ubrania oraz zakładały kapcie. Nauczyciel zachowuje się jak cień – służy pomocą, gdy dziecko wyrazi taką potrzebę. Maluchy również chętnie podejmują się sprzątania, korzystając ze sprayu z wodą, ściereczki i mioteł, a także z wielką troską opiekują się grupowym zwierzakiem (chomikiem). Dzięki realizacji powyższych czynności dzieci nabywają nowe umiejętności i z większą śmiałością podchodzą do codziennych przedszkolnych aktywności. Są też lepiej przygotowane do przeniesienia do grupy Casa, gdzie samodzielność jest jednym z wiodących atrybutów.
Zabawy w kręgu
Maluchy szybko przyzwyczajają się do wzorca zabaw w kręgu i podchodzą do nich z entuzjazmem. Zajęcia w kręgu polegają przede wszystkim na zabawie! Dzieci śpiewają piosenki, zwłaszcza w ruchu, słuchają opowiadań czytanych przez nauczycielkę lub audiobooków – podczas zajęć w kręgu dzieci poznają też wiele nowych słów. Dzieci same układają kalendarz, uczą się liczyć i poznają nazwy dźwięków.
Zajęcia artystyczne i dodatkowe
Podobnie jak w grupie Casa, nieustannie zachęcamy maluchy do eksperymentowania z różnymi formami sztuki. Zapewniamy im styczność z różnymi materiałami, dzięki czemu w bardzo krótkim czasie rozwijają w sobie chęć do malowania, rysowania i klejenia oraz tworzą coraz bardziej złożone prace plastyczne. Wraz z rozwojem wyobraźni dajemy dzieciom możliwość wyrażenia własnej kreatywności na arkuszach papieru o różnych rozmiarach i strukturze.
Nasze maluchy codziennie uczestniczą w zajęciach dodatkowych! Korzystają z nauki tańca i muzyki, biorą udział w gimnastyce z elementami korekcyjnymi, a także uczestniczą w zajęciach z gotowania i ceramiki.